lauantai 26. lokakuuta 2013

Tehovertailua

PT-tapaamisten jälkeen olen tehnyt muutamia tehoa lisääviä muutoksia salitreeneihini:


  • Ohjelma on yhä muuten sama, mutta joka toinen kerta teen alkuun pari uutta liikettä, joilla pyritään "avaamaan" rinnan ja olkapään välistä aluetta. 
  • Kirjaan vastukset ja toistot treenivihkoon. Voimaharjoittelu muuttui heti tavoitteellisemmaksi - uusia ennätyksiä kohti ;).
  • Käytän saliremmejä, jotka auttavat keskittymään tietyissä liikkeissä olennaiseen, kun ei tarvitse jännittää olematonta puristusvoimaansa.
  • En tee treenejä enää pilkun tarkasti, vaan tauot ovat vain sen mittaisia, että hengitys ehtii tasaantua. Toistomääriäkin vaihtelen, jotta saan treeniin mukaan kovempia vastuksia.
  • PT-tapaamisista sain ihan yleisestikin hurjasti motivaatiota ja treeni-intoa.


Joku lukija ihmetteli vähän aika sitten tehottomia treenejäni (verrattuaan aikaa ja kalorikulutusta). Itse en ollut koko asiaa ajatellutkaan, mutta tutkailin sitten tilannetta ja totesin, että kellotin saliajan aika epämääräisesti venyttelyineen ja pukukoppihässäköineen päivineen. Nyt kellotan treeniajan tarkemmin.

Kaikki yllä olevat asiat huomioiden treenit ovat tuntuneet tällä viikolla tehokkaammilta ja kulutuskin on kasvanut jonkin verran. Esimerkkinä viime viikon ja tämän viikon maanantaitreeni:

Reidet
kuntosali 1 h 30 min, sis. 35 min aerobista (410 kcal)
kuntosali 1 h 14 min, sis. 23 min aerobista (513 kcal)

Näiden treenien jälkeen huomasin vielä, että sykemittarin säädöt (paino ja sykerajat) olivat väärät. Nyt olen säätänyt sykemittarini - ehkä sekin vaikuttaa suuntaan tai toiseen treenitiedoissa.

Ei kommentteja: