tiistai 15. lokakuuta 2013

Mättöä

Ehei, tällä kertaa en kirjoitakaan herkkujen mättämisestä vaan uudesta ruokavaliostani ;). 

Ruokamäärä tuntui, varsinkin alkuun, mahdottoman suurelta. Päivä koostuu aamupalasta, lounaasta, välipalasta, treenin jälkeisestä palautusjuomasta, päivällisestä/illallisesta ja iltapalasta. Kerta-annokset lisukkeineen ovat aika suuret. Syönkin noin 2000 kcal/pvä, mikä on enemmän kuin vuosi sitten aloittaessani, jolloin söin muistaakseni 1200-1500 kcal/pvä. Tämän vuoden aikana olen monesti ylittänyt tuon parin tuhannen kilokalorin päiväannoksen, mutta herkkuja ei tarvinnutkaan syödä määrällisesti yhtä paljon kuin terveellistä ruokaa. Nyt siis napa paukkuu joka päivä, ja suoraan sanottuna on ollut vaikeuksia - niin ajallisesti kuin määrällisestikin - saada kaikki tarvittava syötyä. 

Aamun käynnistys.

Ongelmia on tuottanut muun muassa:
  • Töissä ruokataukoni on todella lyhyt, ja kanasalaatin syöminen vaatii todellista "puputtamista".
  • Veden juontia vessassa käyntineen on vaikea aikatauluttaa menoihin sopivaksi. Salipäivänä vettä kuuluu salilla jo litra (vesi ja palautusjuoma), mutta muina päivinä veden kulutus on jäänyt pieneksi.
  • Viikonloppuisin aamuherätyksen venyminen on sekoittanut ruoka-aikatauluja, ja yleensä yksi ruokailu on jäänyt välistä. Olen jopa herännyt hetkeksi syömään aamupalan ja jatkanut sitten uniani. Tulevaisuudessa on tarkoitus pitää sama hereilläoloaikataulu arkena ja viikonloppuna.

Treenin jälkeen.

Positiivista aiempiin terveellisiinkin ruokavalioihini verrattuna:
  • Ruokavalio on monipuolisempi. Tosin olen aikalailla urautunut taas tiettyihin ruokiin. Yksipuolisuus ei haittaa minua, eikä se ollut syy, miksi homma kuivui keväällä kokoon.
  • Energiaa saan sen verran, että en ole edes ehtinyt ajatella muita ruokia tai herkkuja. Ruoka on siis hyvää, ja sitä on riittävästi/liikaa.

Alkuun kieltämättä kävi mielessä, että tippuvatko kilot tuolla ruokamäärällä. Kyllähän sitä on nähnyt, kuullut ja lukenut, että näillä kaloreilla pitäisi tuloksia tulla mutta kun se ihmisluonto on välillä niin malttamaton. Ensimmäisen kahden viikon aikana paino putosi huimat 2,4 kiloa, joten luotan, että ruokavalio toimii. Tällä kertaa olen kuitenkin maltillisemmin liikkeellä - PT:hen luottaen, lihasta kasvattaen ja vain rasvaa polttaen. Keskityn ruokavalion ja treeniohjelman noudattamiseen, ja tulokset tulevat sitten omaa tahtiaan. Veikkaan, että tuon alkupudotuksen jälkeen keskimääräinen painonpudotus tulee olemaan noin 1,5(-2) kg/kk. 

4 kommenttia:

Karo kirjoitti...

Kyllähän nuo määrät kieltämättä voi tuntua isoilta, mutta toisaalta kunhan laatu on kohdillaan, niin eiköhän tulosta silti hyvin tule, pitää vaan kiltisti yrittää luottaa PT:hen. :)

Mielenkiinnolla jään seuraamaan, että kuinka sun kroppa lähtee muuttumaan tuon ruokavalion myötä, tsemppiä!

Eli kirjoitti...

Hyvä ja mielenkiintoinen postaus :) voisitko antaa esimerkin mitä syöt päivässä?

Anonyymi kirjoitti...

Hei

Hienoon vauhtiin olet päässyt :) Mielenkiinnolla seuraan kanssa tuota ruokavaliota. (Minunkin kalorini ovat suurista liikuntamääristä huolimatta olleet alhaisia painoa pudottaessa.)

Päärynä kirjoitti...

Eli: Koitan jossain vaiheessa laittaa kuvakavalkaadia ruuistani.