torstai 24. lokakuuta 2013

Tavoiteunelmia

Olen miettinyt uuden aloituksen myötä tavoitteitani. Pitkälti ne ovat samoja kuin blogin alussakin eli
  • terveellinen ruokavalio ja ruokarytmi (myös kokkaaminen)
  • hyvä treenailu (myös hyötyliikunnan arvostaminen)
  • oman itsensä hyväksyminen ja elämänilon löytäminen
  • pitkäjänteisyys ja takapakeista ylipääseminen
  • loppuelämän fyysinen ja henkinen tasapaino
  • jojoilun loppuminen!!!!!!!!!!!

Toki minulla on konkreettisia kilotavoitteitakin. Vaakaan tuijottaminen ja tietty painolukema ei ole pääasia, mutta varsinkin nyt aluksi kaipaan mielikuvaharjoittelua, mikä motivoi pysymään terveellisissä elämäntavoissa. Alkuunhan minulla on selkeä laihdutustavoite, vaikka lopullinen tavoite on kiinteä ja semilihaksikas kroppa. Kilotavoitteet varmasti muokkaantuvat matkan varrella, kun kroppa alkaa muovautua - haluan kuitenkin urheilullisen kropan enkä mitään luuviululookia. Aikaisempien painokokemusten (aikuisiällä 51 kg - 75 kg) ja kroppakuvien perusteella minulla on kuitenkin jonkilainen käsitys kehoni tulevista muutoksista ja olen alunperin laittanut tavoitteekseni 55 kiloa. Epäilen, että tuo lopullinen tavoitepainoni saattaa jäädä hieman korkeammaksi (57 kg) riippuen siitä, kuinka saan lihasmassaa aikaiseksi. 



Täytyihän minun tästäkin asiasta tehdä jonkinlainen laskelma heti alkuun lokakuun alussa. Paino ei tokikaan putoa tasaisesti, eli alla olevat kilomäärät ovat vain hypoteettisia keskiarvoja. Tällä tavoin hahmotan kuitenkin, missä ajassa tuon koko painon pudotuksen voisi realistisesti saavuttaa. Toteutuminen vaatii tietenkin tiukkaa keskittymistä ja pitkäjänteisyyttä.

Lähtöpaino 68,3 kg (30.9.2013)

Tavoitepaino 55 kg, -13 kg (1.6.2014) 

Tavoiteaikataulu  
60 kiloon asti -2 kg/kk (470 g/vko) ja siitä alaspäin -1,5 kg/kk (350 g/vko).

Kuukauden alkupaino:
Lokakuu 68 kg (BMI 26, kun normaaliarvoni on 18,5-25)
Marraskuu 66 kg
Joulukuu 64 kg
Tammikuu 62 kg
Helmikuu 60 kg
Maaliskuu  58,5 kg
Huhtikuu 57 kg
Toukokuu 55,5 kg
Kesäkuu 55 kg

Muutama kaveri, jolle olen puhunut laihduttamisestani, olivat sitä mieltä, että painan helposti 60 kiloa jouluna, mikä mielestäni on liioittelua. Tein laskelman jo siksikin, että en ala tällä kertaa haihattelemaan ja pettymään. Tavoite on nyt edetä realistisesti ja laihtua treenaamalla ja syömällä eikä syömättömyydellä!

3 kommenttia:

Eli kirjoitti...

Hyvä suunnitelma! :) Eikä vaikuta liian tiukalta, mitä sen ei pitäisikään olla! Tuo kilosuunnitelma kuukausittain onkin hyvä ajatus..!

Päärynä kirjoitti...

Kyllä tuollakin aikataululla saa olla tiukkana koko ajan. Mutta motivoi, kun tietää, että on realistista olla kesällä jo jossain tavoitteessaan, kunhan tosiaan vaan keskittyy joka päivä ruokavalioon ja treeniin.

Inka kirjoitti...

Todella hyvältä vaikuttaa tämä suunnitelma. Ja hienosti aikataulussakin olet.