keskiviikko 30. maaliskuuta 2016

Nyt se alkaa

Vaatekauppakäynnistä sain lisäpontta ruokaremontin aloittamiseen. Eihän tämä tilanne miksikään muutu, jos syön epäterveellisesti ja tuudittaudun siihen, että vauva-arjessa lepsuilu on sallittua. En enää kestä ummistaa silmiäni seuraavilta faktoilta:


  • Olen käynyt nyt kolmessa tuoreille äideille tarkoitetussa ryhmässä liikkumassa, ja kaikissa olen auttamatta leveydeltään isokokoisin ja löysin yksilö.
  • Paino on pudonnut synnytyslaitokselta lähdön jälkeen melkein puolen vuoden aikana vain puoli kiloa!!! Vielä on matkaa lähes kymmenen kiloa raskautumispainoon ja 18 kiloa toissakesäiseen painoon.
  • Varastossa odottaa kuusi isoa laatikollista kivoja vaatteita, ja minun on nyt tyydyttävä vain muutamaan raskausajanvaatteeseen. En todella halua ostaa uusia isoja vaatteita ja tässä kotona ollessa rahalle olisi muutakin käyttöä. Olisihan uudet vaatteet myös viesti siitä, että olen jo luovuttanut ja päättänyt jäädä ylipainoiseksi.
  • Ruokailuni ovat nyt liian suurelta osin todella epäterveellisiä, mikä ei ole hyväksi kenellekään: en ole hyvänä esimerkkinä lapselleni ja huomaan jo nyt väärän ruokavalion vaikutuksen jaksamiseeni, ulkonäkööni ja parisuhteeseeni.
  • Minulla ei ole mitään hyväksyttävää syytä siihen, miksi en jaksaisi tehdä terveyteni eteen mitään. Elo lapsen kanssa on tällä hetkellä melko helppoa: lapsi nukkuu yleensä  9-10 tuntia yössä ilman väliherätyksiä, on pääosin tyytyväinen oloonsa eikä juurikaan itkeskele. Toki vauva-arki on itsessään raskasta, kun lapsi on koko ajan riippuvainen vanhemmistaan ja täytyy elää lapsen ehdoilla. Joinain päivinä olen fyysisestikin ihan poikki pelkästään lapsen kanssa olemisesta. Kuitenkin varsinainen väsymykseni lähde on tällä hetkellä huono ruokavalio.
  • Ajatus, että keskittyisin nyt vain vauvan kanssa olemiseen ja myöhemmin huolehtisin muusta, ei minun kohdallani toimi. Eläisin manjana-ajatuksin hamaan tulevaisuuteen. Sittenkö sitä jaksamista ja aikaa olisi muka paremmin, kun palaan työelämään!! 


Uskon, että kun saan oikeanlaista energiaa liikkumisesta ja terveellisestä ruokavaliosta, saan enemmän irti perhe-elämästäkin. Nyt se siis alkaa, itsestäni huolehtiminen! 



Jälleen kerran otan vaa'an kaverikseni, ainakin alkumatkalle. Olenhan jo nyt alkanut liikkumaan, mutta ruokavaliolle en ole tehnyt mitään, vaan välttelemällä vaakaa olen antanut itselleni luvan jatkaa herkuttelulinjalla. Kiloja on tiputettavana reippaasti, minun 162-senttisessä kropassani hyvänolon paino on ollut siellä 56-59 kilon paikkeilla.

Tämän kerran lähtöpaino on 73,6 kiloa. 

sunnuntai 27. maaliskuuta 2016

Viikko 12



21.-27.3.2016

MA
kävely 6,1 km 
muokkaus  1 h 

TI
kävely 4,5 km 

KE
tanssi 45 min

TO
kävely 1,6 km 
muokkaus 45 min

PE
kävely 7 km

LA
kävely 9 km

SU
kävely 4,2 km


YHTEENSÄ
kävely 32,4 km
ryhmäliikunta 2 h 30 min


perjantai 25. maaliskuuta 2016

I'm a great girl

Viimeiset seitsemän kuukautta olen päivittäin ilostuttanut kanssaihmisiäni kalsarilegginseillä, vaatteella jota hoikempana en kehdannut laittaa päälleni, mutta nyt ylipainoisena jostain kumman syystä tällaiset joustavat, läpikuultavat ja ihonmyötäiset housut ovat (järkyttävä) tavaramerkkini. 


Ajattelinkin kevään kunniaksi hankkia vähän paremmat housut, jos vaikka joskus lähtisin ihmisten ilmoille iltaa istumaan. Riitti sitten yksi käynti Seppälän Great Girls -osastolla. Kokeilin paria joustavia koon 44 ns. isojen tyttöjen mallisia farkkuja, mutta tuossa koossa en mahtunut edes boyfriend-mallin "löysiin" farkkuihin. En edes välitä tietää, minkä koon Great Girl olenkaan, vaan jatkan kalsarilinjalla....

sunnuntai 20. maaliskuuta 2016

Viikko 11

Edellisviikko meni flunssaisena, mutta tällä viikolla tuli taas liikuttua. Kävely kevätauringossa on kyllä ihanaa.



14.-20.3.2016

MA
kävely 8,8 km 
muokkaus  1 h 

TI

KE
kävely 11,6 km 

TO 

PE
kävely 4,6 km

LA
kävely 6,6 km 
vatsa-peppu 1 h

SU


YHTEENSÄ
kävely 31,6 km
ryhmäliikunta 2 h

tiistai 15. maaliskuuta 2016

Aika katsoa peiliin

Päätin vihdoin tehdä kroppakatselmuksen. Kuten on tullut todettua, kehonhuoltoni on ollut todella surkeaa. Pikkuhiljaa olen koittanut saada kiinni syömis- ja liikkumisrutiineista, mutta uskomattoman vaikeaa se tuntuu olevan. 

Nyt on vihdoin pakko katsoa peiliin ja saada itseään niskasta kiinni, ihan jo senkin takia, että epäterveellinen ruokavalio alkaa näkymään jo omassa jaksamisessa ja muussakin hyvinvoinnissa. Tässä on nyt kehityskuvat siitä, miten kroppa muuttuu (= ei muutu, ainakaan parempaan) raskauden jälkeen, kun liikkuu ja syö huonosti - raskauskiloja seuraakin äitiyskilot.


10/2015                                3/2016 
1 vko synnytyksestä                         4,5kk synnytyksestä  
74 kg  BMI 28,2               73,9 kg   BMI 28,2

 



Muutoskuvat-sivulta löytyvät kaikki kuukausikuvat.

sunnuntai 6. maaliskuuta 2016

Viikko 9



29.2.-6.3.2016

MA
kävely 3,9 km 
muokkaus  1 h 

TI
kävely 7,9 km 

KE
kävely 3,3 km 
tanssi  1 h

TO

PE
kävely 7,8 km

LA

SU


YHTEENSÄ
kävely 22,9 km
ryhmäliikunta 2 h


Tällä viikolla innostuin taas pitemmistä kävelylenkeistä. Perjantaina iski kuitenkin flunssa, ja suunnittelemani pitkät viikonloppu-ulkoilut jäivät.

tiistai 1. maaliskuuta 2016

Viikko 8

Tällainen viime viikkoni oli liikkumisten osalta. 


22.-28.2.2016


MA
kävely 4,7 km 
muokkaus  1 h 

TI
kävely 2,9 km 

KE
kävely 4,4 km 
tanssi  1 h

TO

PE
kävely 2,3 km

LA
kävely 2,8 km
lihaskunto 1 h

SU
kävely 4,1 km 


YHTEENSÄ
kävely 21,2 km
ryhmäliikunta 3 h


Olen oikeastaan hyvinkin tyytyväinen viikon liikuntakertymään. Koska nykyään liikun ajattelematta treeniä (menen vain sovituille tunneille ja liikun paikasta toiseen kävellen), en ole tajunnut, että kyllähän sitä liikuntaa tulee harrastettua. Viime viikolla tuli kuvioihin tanssi- ja lihaskuntotunnit, joten viikko olikin harvinaisen vilkas ja monipuolinen.