maanantai 25. marraskuuta 2013

Uusi viikko

Tämä aamu alkoi näissä painolukemissa:

62,8 kg (-0,6 kg) BMI 23,9 (-0,3)
normaalipaino

Syksyn huippulukemasta on tultu alas päin 5,5 kiloa! Kahdeksan viikkoa tähän on mennyt, ja pudotusten keskiarvo on 690 g/vko. Olen suunnitellusta aikataulusta edelläkin, koska alkuperäinen tavoite oli painaa joulukuun alussa 64 kiloa.

Viime viikon liikunnat jäivät tosi vähiin, koska voimat eivät riittäneet kaikkeen.


Tilanteet muuttuvat nopeastikin ja nyt täällä aloitetaan jo hautajaisjärjestelyt.  Pikkuhiljaa palaillaan myös tavallisiin arkirutiineihin. Tämän viikon annan itselleni kunnolla aikaa toipua kaikesta enkä ota paineita liikkumisesta tai pilkun tarkasta syömisestä - tähtään kuitenkin siihen, että pysyn oikealla tiellä.

lauantai 23. marraskuuta 2013

Suru ja syömiset

Huonolaatuista kuvaa maanantailta:

63,4 kg (-0,2 kg) BMI 24,2 (+/-0)
normaalipaino

Hyvin sujunut laihdutuskauteni joutuu juuri nyt pahimman mahdollisen koitoksen eteen. Läheiseni on joutunut sairaalaan, eikä toivoa enää ole. On vain odotusta. Olen joutunut elämäni aikana katsomaan vierestä läheisen ihmisen kuolemaa aiemminkin ja tiedän, miten tämä tilanne voi vaikuttaa minuun. Saattohoito on niin järjetöntä ja raskasta aikaa, että syömisasiani ovat aiemmin vastaavassa tilanteessa menneet pitkäksi aikaa aivan sekaisin. Päätin heti aluksi surun keskellä oikein keskittyä siihen etten päästäisi itseäni enää sellaiseen jamaan. Vaikka olisin kuinka väsynyt ja hajalla, päätin tehdä itselleni kotona ruokaa enkä lähteä roskaruokalinjalle. Tarkoitus oli myös huolehtia, että syön tarpeeksi usein.

Todellisuus ei ole kuitenkaan näin yksinkertaista: pitää yhdistää sairaalavierailut, työssä käynti, oma jaksaminen ja läheisten tukeminen. Sairaalavierailujen aikataulua ja kestoa ei voi aina ennakoida, joten syömisten tasainen jaottelu jäi heti alkuunsa. Sitten en enää jaksanut punnita ruoka-aineita, vaikka pysyinkin muuten oikeassa ruokavaliossa. Huonojen ja lyhyiden yöunien takia väsymys on koko ajan lisääntynyt ja ruokavalio yksipuolistunut (ja kofeiinin juonti räjähtänyt). Loppuviikosta en jaksanut laittaa ruokaa ja lopulta töihin evääksi lähti vain maitorahkaa ja ananaspurkki. Viikonloppuna ei ole ruoka maistunut ja viimeisillä aterioilla olen vain tyhjentänyt sipsipussia. Nyt on yksi sipsipussi syöty ja se saa riittää repsahduksekseni

Se tunne, kun tuntuu antaneensa jo kaikkensa, mutta tietää, että pahin ja raskain aika on vielä edessä. Ei auta, pakko jaksaa ja pakko oikeasti jaksaa myös huolehtia omasta jaksamisesta! Kokemuksesta tiedän, että hellittäminen tietää pahempaa oloa myöhemmin. Viikolla revin tyhjästä aikaa parille salikerralle, tosin univelkaa oli niin paljon, että treeni ei oikein kulkenut. Oli kuitenkin pakko päästä tuulettamaan päätä sairaalan hajuista. Nyt en ole jaksanut "vapaalla" muuta kuin vain olla. No, elämä on ja kyllä tämä tästä jne.....Nyt yritän paremmin kiinnittää huomiota omaan ruokavalioon, jotta jaksan läpikäydä kaiken tulevan. 

Ps. Sipsit eivät muuten maistuneet yhtään hyviltä eli ei tarivitse tosiaankaan syödä jatkossa.

tiistai 19. marraskuuta 2013

Ruokavalio

Jo aikaa sitten minulta kyseltiin ruokavaliosta. Tässä vihdoin pienesti siitä.

Ruokavalioni ei ole todellakaan mikään ihmeellinen, perusruualla mennään. Olen urautunut taas useammasta ateriavaihtoehdosta siihen, että syön käytännössä joka päivä samalla tavalla. Tämä sopii minulle: helppo kokata saman tutun kaavan mukaan pakkaseen monta annosta yhdellä kerralla. Makuelämyskin on mieleeni eli ruoka on ollut maittavaa.

En ole laskenut päivittäin tarkasti ravintosisältöjä, mutta noin 1700-2000 kcal/pvä liikutaan, riippuen valinnoista. Ruokamäärät ovat siis isompia kuin tämän blogin aiemmissa ruokapostauksissa, vaikka muuten ruokavalio onkin melko samanlainen. Alkuun koko ruokamäärän syöminen tuotti päivittäin ongelmia ja vasta nyt viiden viikon kuluttua tuntuu, että ruokamäärä on sopiva, muutaman kerran on ollut jopa näläntunnetta.



Aamupala
kaurapuuroa, raejuustoa, sokeritonta mehu-keittoa


Lounas
broilerin filesuikaleita / naudan jauhelihaa 
pakastevihanneksia ja salaattia


Välipala
maitorahkaa, jonka sekaan esim. Piltti, ananasmurskaa tai banaani






Päivällinen
täysjyväpastaa / täysjyväriisiä, 
naudan jauhelihaa / broilerin filesuikaleita, 
kevyttä kastiketta, salaattia, 
ja hedelmä


Iltapala
maitorahka, jonka sekaan esim. Piltti, ananasmurskaa tai banaani

tai 

valkuaispainotteinen munakas esim. kinkulla ja juustoraasteella




Muuta 
  • Vettä mielellään ainakin 2l/pvä (ei ole onnistunut)
  • treenin jälkeen proteiinijuoma
  • pellavansiemenöljyä ja rypsiöljyä
  • suolaa ja muita mausteita
  • D-vitamiinia, monivitamiinia, omegoja ja magnesiumia
  • Green tea  ja Fatburner -kapseleita



"Selviytymiskeinoja"


Vaihtelen rahkan makua mahdollisimman paljon. Tässä on banaani sekoitettu rahkaan ja laitettu hetkeksi mikroon. Maustettu kanelilla.


Pastabolognese Dolmito-tomaattikastikkeella <3.


Makenhimo talttuu Mynthonia imeskellen tai joskus harvoin pienellä Läkerol-askilla. 

sunnuntai 17. marraskuuta 2013

Pikakuulumiset

Viikon liikunnat jäivät vähäisiksi. Käsi on yhä kipeä eikä yläkropan käyttö salitreenissä tullut kysymykseenkään. Reisiä ja pohkeita koitin viikolla treenata, ja spinningissä poljin yhdellä kädellä. Googlailemalla olen tullut siihen ajatukseen, että kyseessä voisi olla tenniskyynärpää. 


Täällä päässä alkoi yllättäen suruaika. Vapaa-aikani menee jonkin aikaa sairaalassa ja muussa surutyössä. Saleilu jää nyt taka-alalle, mutta koitan päästä purkamaan oloani salille (ja blogiin), kunhan aikaa ja jaksamista löytyy.

tiistai 12. marraskuuta 2013

Vajaa treeniviikko

Viime viikko meni normaalia pienemmällä treenimäärällä. Salille pääsin vain kolmesti :(. Tai no, kävin siellä neljä kertaa, mutta kerran tein vain aerobista, joten yksi voimaharjoittelukerta jäi uupumaan.


MA
kuntosali 1 h 10 min, sis. 18 min aerobista (527 kcal)

TI
crosstrainer 31 min (321 kcal)

KE
kuntosali 1 h 11 min, sis. 16 min aerobista (639 kcal)

TO

PE
kuntosali 1 h 16 min, sis. 7 min aerobista (507 kcal)

LA
kävely 1 h 3 min - 4,7 km (234 kcal)

SU


maanantai 11. marraskuuta 2013

Treeniongelmia

Maanantai alkoi mukavalla painolukemalla, mutta en oikein osaa iloita siitä, koska viikko vaihtui muuten surkeanlaisesti. Eilen jätin salitreenin väliin, koska toista käsivartta jomotti. Samasta syystä viime yö meni valvoen, ja tänään treenasin ilman toista kättä eli sen verran kuin pystyin.

63,6 kg (-1,1 kg) BMI 24,2 (-0,5)
normaalipaino

Syksyn aikana toinen kämmen (tai paremminkin pari sormea) on kramppaillut muutaman kerran pienestä kantamisesta ja käsipainonkin puristamisesta. Tämän jälkeen käteen on jäänyt kipu, joka on säteillyt nimettömästä kyynärpäähän ja nyt näköjään jo olkapäähän asti. Syön suolaa ja magnesiumia, mutta ehkä huonolla veden juomisella on osansa kramppausasiassa. Osteopaatti käsitteli käden jo kerran. Se auttoi jonkin aikaa, eikä kramppailuja ole sen jälkeen ollut, mutta nyt on alkanut kunnon jomotus…Harmittaa vietävästi nimenomaan treenien takia :/.

Ps. Tämän säryn takia on lupaamani ruokapostauskin jäänyt, koitan saada sen aikaiseksi tällä viikolla.


torstai 7. marraskuuta 2013

Yksityiskohtia

Tässä vielä pari lähikuvaa viime aikaisista (sis. yhden lusmuiluviikon ja viisi viikkoa terveellistä ruokavaliota ja treeniä) muutoksista: 

Syyskuun lopussa.
Marraskuun alussa.
Syyskuun lopussa.
Marraskuun alussa.

keskiviikko 6. marraskuuta 2013

Mittakuvat 11/2013

Koska lähdin syyskuussa liikkeelle tämän blogin huippumitoista, vertaan uusimpia mittoja jatkossa niihin. Nyt mittausten väli oli lähes kuusi viikkoa, ja tästä ajasta viisi viikkoa olen noudattanut treeni- ja ruokavalio-ohjelmia. Kutistumista on tapahtunut ihan mukavasti varsinkin keskivartalossa - Missä mun jenkkakahvat on? Muistutan kuitenkin, että kuvat on otettu aamulla tyhjällä vatsalla, joten olen niissä "parhaimmillani". 

23.9.2013                             2.11.2013
68 kg  BMI 25,9                   65,1 kg   BMI 24,8
lievä ylipaino                                      normaalipaino
Muutoskuvat-sivulta löytyvät kaikki kuukausikuvat.


                               9/2013    /   11/2013     erotus    
  • paino (kg)          68,0    /    65,1            -2,9        
  • rinta (cm)          93,5    /    92,1            -1,4             
    • vyötärö (cm)      86,2    /    80,5            -5,7         
    • maha (cm)        102,2    /    99,0            -3,2          
    • lantio (cm)       106,2    /   102,5            -3,7      
    • reisi (cm)           62,6    /    61,0            -1,6         
    • hauis (cm)          33,5    /    32,9            - 0,6        
    • pohje (cm)        39,8    /    38,8             -1,0

    Sentit-sivulta löytyvät tarkemmat tiedot mittauskohdista.
    * Muutoskuvat-sivulta löytyvät kaikki kuukausikuvat.


    maanantai 4. marraskuuta 2013

    Marraskuun aloituspaino

    Viidessä viikossa on lähtenyt 3,6 kiloa (ka. 720 g/vko). Toisina hetkinä tuo tuntuu paljolta pudotukselta. Toisinaan taas tuntuu, että saavutus ei ole mitään, kun pudotettavaa on vielä lähes 10 kiloa. 


    Uusi maanantaipaino:
    64,7 kg (-0,3 kg) BMI 24,7 (-0,1)
    normaalipaino

    Tähän mennessä kaikki on sujunut kivuttomasti. Neljä salitreeniä viikossa jättää peräti kolme salivapaata päivää ja ylläpitää sopivasti salikaipuuta. Taukopäivinä tekisi kovastikin mieli mennä salille, sellainen ihana kutkuttava tunne. Luulen, että tunne katoaisin, jos kävisin salilla useammin ja siksi yritän toppuutella itseäni. 

    Ruokapuoli on toteutunut uskomattoman hyvin: herkkuhimoja ei ole ollut kertaakaan, vaikka ympärillä on syöty milloin mitäkin. Pepsi maxiinkaan en ole enää koskenut sitten lokakuun postaukseni. Koko ajan on vaan niin kylläinen olo ja motivaatio korkealla. Silti ihmetyttää, miten tuo on mahdollista puolen vuoden täydellisen mässäilyn jälkeen.

    Toivottavasti siellä muillakin on treenimieli korkealla :).

    sunnuntai 3. marraskuuta 2013

    Liikuntaa

    Taas on yksi treeniviikko takana ja tavoite, neljä salitreeniä, on suoritettu. Tällä hetkellä treenatessa on tosi hyvä fiilis. Olen löytänyt taas itsestäni sen itsevarman salitreenarin, ja olo on salilla todella hyvä. Treenaaminen on ihanaa!!!



    MA
    kuntosali 1 h 16 min, sis. 26 min aerobista (586 kcal)

    TI
    kävely 56 min - 4,3 km (268 kcal)

    KE
    kävely 30 min - 2,1 km (130 kcal)

    TO
    kuntosali 1 h 14 min, sis. 24 min aerobista (550 kcal)

    PE
    kuntosali 1 h 16 min, sis. 18 min aerobista (531 kcal)

    LA
    kuntosali 1 h 16 min, sis. 10 min aerobista (633 kcal)

    SU