tiistai 25. kesäkuuta 2013

Rytmi hakusessa

En ole vielä päässyt oikein kunnolla blogirytmiin ja maanantain punnitus unohtui, joten tässä tiistaipaino - toivottavasti suurin osa tuosta on "kuukautispainoa":

64,5 kg (+1,3 kg)  BMI 24,6 (+0,4)

Tämän päivän liikuntasaldo oli aamusali, hötsykoripalloa miesten kanssa pari tuntia (= aivan kuntoni äärirajoilla juoksentelua) ja puolen tunnin juoksulenkki talutushihna kädessä - kaloreita paloi aivan julmettu määrä. Kyllä liikkuminen on ihanaa, vaikka tässä joutuu taas oman rapakuntonsa edessä nöyrtymään. En meinannut tänään salilla jaksaa nostaa edes 25 kilon painokiekkoa hieman liian korkealla olevaan jalkaprässin telineeseen. Ennenkin se on ollut hankalaa epäergonomisen nostokorkeuden takia, mutta nyt oli ihan jaksamisenkin kanssa ongelmia. Jopa niin paljon, että eräs herrasmies kysyi, voisiko tulla auttamaan ;).

Liikkuminen on siis alkanut, mutta syömisrytmi on vielä ihan hakusessa. Tuntuu taas todella hankalalta löytää aikaa syömiselle kaikkien menojen välissä. Tässä "tauolla" kun keräsin kalorit pääasiassa napostelulla ja saatoin olla pitkiäkin aikoja syömättä.  Nyt siis koitan saada taas "rytmitajua" tähän touhuun.

maanantai 24. kesäkuuta 2013

Maanataina alkaa uusi elämä....

Tänään oli taas se kuuluisa maanantai, jona jälleen kerran aloittaisin terveelliset elämäntavat. Tällä kertaa todellakin aloitin, vaikka aamu oli aika kankea - pääsin sängystä ylös vasta puoli yhden maissa. Tämän päivän tavoitteena oli ainoastaan itsensä salille raahaaminen ja ruokavaraston uudistaminen. Done! 

Päivä käynnistyi puurolla.

Liikutin itseäni salilla: alkulämmittely crosstraininerilla, yläkroppatreeni ja loppuverryttelyt soutulaitteella, juoksumatolla kävellen sekä crosstrainerilla. Illalla kävelin vielä 6,5 kilometriä.


Liikuntaa yhteensä noin 3 tuntia.

Ihan tuosta noin vain kaikki ei käynyt, vaan kiukuttelin jo salikamoja pakatessa: Ärsytti, kun oli menkat (kaiken epämiellyttävyyden lisäksi ei siis suihkuun menoa salilla). Salivaatteet olivat käyneet piukoiksi. Sopivan saliohjelman valitseminen tuotti vaikeuksia (niitä kun on kertynyt jo monen monta). Jne...

Salilla meni kuitenkin ihan mukavasti, jos jättää huomioimatta, että vatsalihaksia ei ole enää lainkaan  - voimapyörällä treenaamiseni näytti todella säälittävältä - ja treenipainot olivat taas järkyttävän pienet. Näillä se nyt vaan on taas aloitettava. Pieni piristys oli se, että sain pitää takautuvasti salisopimukseni kaksi vapaakuukautta, minkä ansiosta "säästin" ainakin sata euroa huhti-kesäkuun laiskotteluajaltani.

Lenkkipolulla.

Täytyy taas kerran todeta, että salin jälkeen oli koko päivä aivan ihana olo. Huomenna taas treenataan :)

torstai 20. kesäkuuta 2013

Mittakuvat (11,5 kk)

63,2 kg    BMI 24,1

Alla vertailussa blogin alkukuvat, "timmeimmät" kuvat ja nykytilanne.


                         

6/2013
63,2 kg BMI 24,2

normaalipaino
 7/2012
 
65,5 kg  BMI 25
lievä ylipaino
12/2012
57,8 kg  BMI 22
 
normaalipaino
 

                               7/2012  /  6/2013     erotus    vrt. joulukuu 
  • paino (kg)          65,5     /   63,2         -2,3          (+5,0 )
  • rinta (cm)          93,1    /    91,3        -1,8           (+2,5 )          
    • vyötärö (cm)      82,5    /   80,7        -1,8            (+8,5 )  
    • maha (cm)         98,8    /    95,0        -3,8            (+7,1 )
    • lantio (cm)       103,7    /  101,8       -1,9             (+6,5 )
    • reisi (cm)          61,3    /    60,5        -0,8             (+3,5 )       
    • hauis (cm)          33,1    /    32,0        -1,1            (+0,9 )     
    • pohje (cm)        38,5    /    38,0        -0,5             (+0,9 )

    Sentit-sivulta löytyvät tarkemmat tiedot mittauskohdista.
    * Muutoskuvat-sivulta löytyvät kaikki kuukausikuvat.


    keskiviikko 19. kesäkuuta 2013

    Takaisin kehiin

    Minä täällä!!! Vihdoin! 

    Nyt olen ansaitulla lomalla. Takana on useamman päivän kooma eli nukuin, nukuin ja nukuin kevään aikana kertyneitä univelkoja. Mieli ja kroppa ovat kuitenkin vielä jumissa, ja tuntuu järjettömän vaikealta saada taas itseä oikealle tielle. Kaikesta vastustelusta huolimatta epätoivo on ottanut valtaansa ja nyt on sellainen "peli on menetetty" -fiilis. Tästä pitäisi saada itsensä nyt psyykattua. 

    Liikkuminen on ollut koko kevään ja alkukesän minimaalista, tyyliin ovelta autolle. Salilla kävin viimeksi muistaakseni maaliskuussa. Pari kävelylenkkiä on monen kuukauden saldo (toki olen tehnyt koiralenkkejä haisteluvauhdilla eli ei mitään treenivauhtia). Nyt olen siis sellaisessa kunnossa, jolla kävelytkin tehdään etanan vauhtia, ja ulkoillessa ehdinkin huomaamaan kaiken pienenkin lenkin varrelta, kuten tuollaiset kotilot.


    Painon ja plösöyden suhteen ollaan melkein viime kesän eli blogin aloituksen tilanteessa ja sekös tässä itkettää. "Näinkö heikko olen?" ja "Taaskaan en onnistunut!" -ajatukset koittavat estää ns. uuden alun. Tekisi mieli aloittaa uusi blogikin ja unohtaa kaikki tämä jojoilu. Olen kuitenkin päättänyt, että tämä blogi kertoo rehellisesti tällaisen taviksen  ylä- ja alamäistä pyrkiessä kohti pysyvästi terveellisempää ja parempi kuntoista elämää. 

    Joskus fiilikset ovat olleet itsevarman "fitnessmimmin" kovaa tsemppiä, ja sitten yht'äkkiä ollaan taas ihan luuserimeiningillä. En ala täällä filosofioimaan sen paremmin, miten pysyvillä elämäntapamuutoksilla ja järkevällä ruokavaliolla saa pysyviä tuloksia. Eiköhän tuo teoriapuoli ole lähes kaikilla samassa tilanteessa oleville aikalailla halussa, ja osaisin itsekin kirjoitella jos jonkilaista hyvän elämän ohjaistusta, mutta kun se käytäntö osoittautuu useimmiten monimutkaisemmaksi ja riippuu aina niin ihmisen luonteesta kuin elämäntilanteestakin. Tätä tämä on kohdallani aidosti! Ei ole helppoa ei! Ei auta nyt kuin sitten ottaa puntit kiltisti käteen ja jatkaa tästä tilanteesta.

    Tähän mennessä kesä on kulunut näin:

    Picnic peitolla makoillen.

    Kirjoja lukien.

     Kukkia ihaillen.


    Loppuhuipennuskuva sateiselta ainokaiselta kesäsäiseltä kävelylenkiltäni. 12 kilometriä kertakäyttösadetakissa - johan on reipasta!