lauantai 20. huhtikuuta 2013

Fitnessfiilistelyä

Tämä viikko on mennyt motivaatiota hakien. Olen kolunnut juttuja Fitness Classicista ja muutenkin selaillut salijuttuja netistä. Fitfarmin fb-sivulla on ollut kiinnostavaa/ärsyttävää väittelyä ennen ja jälkeen -kuvista. Joillakin ihmisillä on uskomaton käsitys muun muassa siitä, että bikinifitnessvartalo näyttää anorektikon vartalolta! Eiköhän tuo lihasten määrä ja ruokavalio ole näissä kroppatyypeissä aika erilainen. Kun kisaajien blogikuvia katsoo kisaviikon alussa, niin näyttävät ilman maalia ja sitä lopputiritystä inhimillisemmiltä. Moni ei tunnu tajuavan, että tuolla lavalla kroppa onkin vedetty hetkeksi äärimmäisen kuivaksi.

Arvostan kaikkea sitä työtä, mitä eri fitnesslajeihin osallistuneet naiset ovat tehneet kroppansa eteen. Omaan makuuni bikinifitness on se mieluisin (lihakset ovat vielä suhteellisen pienet). Kade olen kuitenkin kaikille, jotka saavat itsensä treenaamaan kovaa ja saavat polttavat läskiä lihakseksi ;).



Saliaiheet siis kiinnostavat, mutta edelleen on vaikea lähteä itse treenaamaan. Kaikki tämä on yllättänyt, koska yleensä keväällä olen pirteimmilläni. Ei vaan mene jakeluun, kuinka syksyn pimeillä treenit sujuivat, vaikka normaalisti silloin alan kömpimään peiton alle "talviunille". Nyt on vaan veto niin pois, enkä tunnu löytävän uutta puhtia mistään, vaikka tiedän, että pirityisin heti, kun alkaisin vaan liikkumaan. Mikä lie itsetuhovaihe onkaan päällä :(. 

Näyttää siltä, että tämän kaiken takia blogikin elää nyt tällaista hiljaiseloa - ei ole jaksuja kirjoitellakaan. Toivottavasti tämä "lukko" tästä aukeaa. Kauhulla olen mielessäni tehnyt muutamalta kuukaudelta salikertojen hinta-arvioita. Kuulun sen verran kalliiseen ketjusaliin, että  tämän vuoden treeneille on tullut kyllä aika hurja kertamaksu!!! 

maanantai 15. huhtikuuta 2013

Uudet lähtömitat

En tajua, kuinka vaikea sitä on taas saada itsensä liikkeelle!!! On totta, että oikeasti aika ja jaksaminen ovat olleet todella tiukilla viime aikoina, mutta viime viikolla ja kevään aikana aina viikko siellä täällä olisi kyllä ollut mahdollisuus liikkua eli tekosyillä tässä on myös osin menty. 

Tiedättekö sen epätoivon tunteen, joka valtaa, kun tajuaa, että takapakkia on otettu ja kunto on tullut alas niin, että tietää salilla taas joutuvansa palaamaan aloituspainoihin. Toivottavasti ei ole teille tuttua, mutta itse olen ennenkin törmännyt tähän ja lannistunut ja toisinaan myös sitten luovuttanut - jojoilija kun olen ollut. Nyt en ole luovuttamassa: alla on uudet lähtömitat, ja tänään menin vihdoin töistä salille :).

Kroppakuvia en tässä välissä nyt ottanut, vaan palataan kuviin taas kuunvaihteessa.


60,1 kg (+0,4 kg)  BMI 22,9 (+0,1)


                              7/2012  /  4/2013    erotus  (ero viime kuuhun) 
  • paino (kg)        65,5     /   60,1         -5,4           (-0,2)
  • rinta (cm)         93,1    /    90,1        -3,0           (+0,1)          
    • vyötärö (cm)     82,5    /   76,8        -5,7            (+0,1)  
    • maha (cm)        98,8    /    91,4       -7,4            (+1,3)
    • lantio (cm)      103,7    /   97,4        -6,3            (+0,2)
    • reisi (cm)         61,3    /    58,0        -3,3            (+0,1)       
    • hauis (cm)         33,1    /    30,9       -2,2            (-0,1)     
    • pohje (cm)        38,5    /    37,4       -1,1            (+0,2)

    Sentit-sivulta löytyvät tarkemmat tiedot mittauskohdista.
    * Muutoskuvat-sivulta löytyvät kaikki kuukausikuvat.


    tiistai 9. huhtikuuta 2013

    Punnitus

    Nyt on päivitetty viime ja tämän maanantain painot. Tosiaan käytännössä koko vuosi 2013 tähän mennessä on ollut treenien ja kunnon ravinnon suhteen lähes jäissä. Sikäli voin olla kuitenkin tyytyväinen, että tuo massa ei ole karannut käsistä, vaikka löystymistä ja treenikunnon alenemista onkin tapahtunut.

    59,7 kg (+0,4 kg)  BMI 22,8 (+0,2)

    Kevät on mennyt terveysongelmien lisäksi työhön ja opintoihin liittyvissä asioissa. Viimeinen viikko on ollut sellaista ponnistelua, että yöunet jäivät todella vähiin (jopa 3-4 h parina yönä), ja olen vielä vähän koomassa siitä. Mutta nyt alkoi vapaa eli siis taas vain normielämää työarkineen. Kyllä tätä on odotettukin! Koitan käynnistää homman tällä viikolla ja ensi viikolla on sitten taas kunnon vaihde silmässä :).

    keskiviikko 3. huhtikuuta 2013

    Haastettuna


    Sain tämän haasteen Hard workout, no excuses! -blogin kirjoittajalta. Kiitos tästä! 
    Haasteen tarkoitus on löytää uusia blogeja ja auttaa huomaamaan heitä, joilla on alle 200 lukijaa.

    OHJEET
    1. Jokaisen haastetun pitää kertoa 11 asiaa itsestään.
    2. Haastetun pitää vastata myös haastajan 11 kysymykseen.
    3. Haastetun pitää keksiä 11 kysymystä uusille haastetuille.
    4. Haastetun pitää haastaa 11 bloggaajaa, joilla on alle 200 lukijaa.
    5. Haastetun pitää kertoa, kenet hän on haastanut.
    6. Ei takaisin haastamista.









    11 (RANDOM) FAKTAA MINUSTA

    1. Haluaisin asua Englannissa.


    2.  En ole yhtä kertaa lukuun ottamatta syönyt ikinä kalaa. Valehtelen aina olevani sille allerginen, vaikka en 
    sitä ehkä olekaan (en vaan voi sietää kalaa). Vauvana yhdestä kerrasta tuli ihottumaa, mutta olen kuullut, että 
    se ei todellakaan takaa allergiaa, mitä minulta ei ole koskaan tutkittu ;).

    3. Tunnen itseni nuorekkaammaksi (lapsellisemmaksi?) kuin samanikäiset kaverini ovat.

    4. Jätän toisinaan vastaamatta puhelimeen vain koska ei huvita puhua soittajan kanssa.

    5. Kiroilen tässä oikein kunnolla, kun en saa näitä tekstejä ja rivivälejä tottelemaan. Ja mikä helvetin valkoinen laatikon levennyskin tuohon tekstialueeseen tuli!!!

    6. Vastustan saastustamista, mutta salaa haaveilen citymaasturista.7. Olen hurahtanut Appleen.





    8. Kulutan liikaa aikaa blogeissa.

    9. Olen perfektionisti.

    10. En ole käynyt julkisella uimarannalla yli 10 vuoteen, koska häpeän kroppaani.







    HAASTAJAN KYSYMYKSET MINULLE

    1. Opiskeletko? Mitä alaa?
    En tällä hetkellä. Oma ala on jo löytynyt, ja sitä ammattitaitoa kyllä silloin tällöin täydennän lisäkoulutuksilla.

    2. Haasteesta puuttui kakkoskysymys ;).

    3. Oletko koskaan tehnyt mitään extremeä?

    Benjiihyppy vissiin lasketaan näihin. Aika extremeä oli myös yksin tehty lentomatka Afrikaan (ei turistialuelle). Osan matkasta lensin rahtikoneella, ja samaisella alueella oli vähän aikaisemmin kaksi konetta tippunut alas ja pari suomalaistakin kuollut. Silloin koin kyllä olevani extremereissulla.

    4. Minkälaista musiikkia kuuntelet?

    Mitä tahansa poppia ja paljon kaikkea suomalaista.

    5. Käytkö kesäisin festareilla?

    Viimeksi käyty 11 vuotta sitten. Silloin heräsin siihen, että telttakangas oli kasvojeni kohdalla kuopalla, koska joku juuri virtsasi siihen kohtaan. Totesinkin, että minun festaritelttailut oli sitten siinä ;).

    6. Oletko löytänyt kesätöitä?
    Vapaaehtoistyötä kesälomani ajaksi.

    7. Omatoiminen vai ohjattu liikunta?
    Sekä että...hyvällä moodilla suosin itsekseni toimimista, mutta jos on käynnistymisvaikeuksia, ryhmäliikunta auttaa pääsemään liikkeelle.

    8. Onko koulussa tarpeeksi liikuntaa?
    Hmm...Joitakin voi olla vaikea motivoida liikkumaan edes nykyisen tuntimäärän verran. Pari kertaa viikossa voisi olla kuitenkin ihan jees. Toki koulussa pitäisi silloin olla hyvät mahdollisuudet monipuoliseen liikuntaan - oman kouluaikani jumppatunnit kehärummun tahtiin eivät kyllä motivoi ketään ;).

    9. Käytätkö lisäravinteita? Mitä?
    Olen juuri muuttamassa settiäni (vanhasta on aiemmissa postauksissa). Uusi lisäravinnekokonaisuuteni on kreatiini, glutamiini, beeta-alaniini, BCAA, malto, proteiinijauhe, omega3 ja vitamiineja. 

    10. Millaista liikuntaa harrastat eniten (lihaskunto, kestävyys, nopeus, taito...)?
    Lihaskunto

    11. Mistä unelmoit?
    Terveestä, tasapainoisesta ja onnellisesta elämästä.








    HAASTAN SEURAAVIEN BLOGIEN KIRJOITTAJAT

    Tässä minullekin aika uusia tuttavuuksia:

    1. Kropparemppaa
    2. Elämäni parhaita päiviä
    3. So stunning
    4. Sport Harmony 
    5. Vielä yks!
    6. Motivaatiota metsästämässä
    7. Salt for Phoenix
    8. Pienin askelin - pömppä pienemmäksi
    8. Miinus kymmenen
    9. Ain't no easy way
    10. It's never too late
    11. PainonpudotusProjekti ISOLLA P:llä









    OMAT KYSYMYKSENI HAASTETUILLE

    1. Miksi pidät blogia?

    2. Mitä liikuntalajeja olet elämäsi aikana harrastanut?

    3. Kenelle olet kertonut pitäväsi blogia?

    4. Venytteletkö aina treenipäivinä?

    5. Mikä on himottavin herkku?

    6. Jos saisit valita vain yhden ruoka-aineksen autiolla saarelle, minkä ottaisit?

    7. Jos saisit valita vain yhden liikuntavälineen/-varusteen autiolle saarelle, minkä ottaisit?

    8. Jos et, niin miksi et ole jollekulle/yleisesti kertonut blogin pitämisestä?

    9. Kuinka monta tuntia keskimäärin nukut yössä?

    10. Kerro yksi huono tekosyy, mitä olet joskus käyttänyt välttääksesi treenaamisen.

    11. Motivoivin (ihan missä tahansa sinulle tärkeässä asiassa) tv-ohjelma/blogi?


    maanantai 1. huhtikuuta 2013

    Mittakuvat (9 kk)

    Sitten edellisten mittakuvien liikunta on ollut käytännössä nollassa, ja syömisiä en ole yhtään kontrolloinnut. Lihaskunnossa ja löysyydessä huomaan itse jo selkeästi eroa, vaikka painossa ei suuria muutoksia ole tapahtunutkaan. 

    Olen pian ottamassa kunnon lähtökuvat kovalle treeniputkelle ja samalla otan sitten mitatkin. Tässä kuitenkin pientä päivitystä, missä mennään.


    7/2012                              4/2013
    65,5 kg BMI 25              59,3 kg  BMI 22,6
    lievä ylipaino                               normaalipaino