keskiviikko 31. lokakuuta 2012

Ajatukset sekaisin

Viimeisen kuukauden ajan päässäni on koko ajan enenevässä määrin alkanut pyörimään ajatus järjestelmällisemmästä treenamisesta. Nyt on sellainen olo, että homma ei omin voimin etene haluamaani suuntaan. Nälkäkin on kasvanut syödessä, tai siis tässä tapauksessa treenatessa ;). Treenini riittävät kyllä sellaiseen tavalliseen itsensä liikuttamiseen, mutta kun nyt haluaisinkin vähän tavoitteellisempaa toimintaa. Haluaisin katsoa, miten timmiin kuntoon tämän kropan vielä saisin. Viime kuun syömiset puolestaan osoittavat, että tarvitsisin jonkun kyttäämään, että homma pysyy hanskassa ;).

Allit roikkuvat, vasen haba ei vielä oikein näy, mutta oikella on jo yritystä ;)

Mutta mistä sitä apua? Välillä kaipaan salilla kaveria, jotta uskoltaisin kokeille kovempia painoja ja saisin puristettua itsestäni kaiken irti, välillä kaipaan samanhenkistä juttukaveria, välillä kaipaan uutta saliohjelmaa, joka varmasti puree jne. Ajatukset mylläävät päässäni. 

Haluan, jotain enemmän, mutta en oikein tiedä, mitä se voisi käytännössä olla. Ehkä sitä, että voisin itse heittää aivot narikkaan ja keskittyä muuhunkin elämään, nyt kun aikaa kuluu paljon treenin ja syömisten miettimiseen.

maanantai 29. lokakuuta 2012

16. Punnitus

Nyt on merkittävä rajapyykki alitettu: uusi kymmenluku ja lisäksi urakkani puoliväli (ainakin tämän hetkisissä suunnitelmissani) :).

59,6 kg  (-1.3 kg)   BMI 22,8  (-0,5)

Täytyy kyllä tunnustaa, että käväisin tällä kymmenellä jo kuukausi sitten, mutta en maanantain punnituspäivänä, eli siitä ei tänne blogiin jäänyt jälkeä. Nyt olen kuitenkin sillä fiiliksellä, että pysynkin tällä puolen rajalinjaa. 

Mietin viimeksi, että tuollainen kymmenalituksen vaikeus saattaa kohdallani olla ihan psykologinen juttu. Tulee mieleen aika, jolloin painon 50+ kiloa, ja jotenkin "jännittää" siirtyä taas niihin lukemiin. Toisaalta saavutus tuntuu uskomattomalta ja iskeekin epäilys, voiko tämä olla edes mahdollista. Pahimpana mörkönä lienee se, että olen muutamia kertoja 10 vuoden aikana päässyt alle 60 kilon ja jotenkin sitten saavutuksesta hullaantuneena unohtanut treenaamisen ja palannut taas melko pian selvästi suurempiin lukemiin. Eihän vaan nyt käy sillä tavalla? En kai anna taas kerran aihetta muille todeta, että ei se painoaan saanut nytkään pidettyä (tunnettu jojoilija kun olen).

Nyt on aika näyttää itselleni, että olen terveellisen elämäntavan arvoinen ja saan nauttia treenini tuloksista. Viimeinen kuukausi on ollut sellaista tahtojen taistelua, että nyt sain kyllä uutta virtaa puntarista :).

sunnuntai 28. lokakuuta 2012

Viikot 12-15

Nyt on syystä jos toisesta jäänyt monet liikunnat merkitsemättä tänne blogiin. En kuitenkaan ole lopettanut liikkumista! Tässä todistusaineistoa tämän kuukauden liikkunnoista:


Tällä viikolla on ollut hyvä draivi päällä, ja treenaaminen on tuntunut jollakin tavalla erilaiselta: ihan kuin koko ryhtikin olisi urheilullisempi ;). Tässä vielä tarkemmin tämän viikon kuntoiluista: 


  SYNNINTUNNUSTUKSET  

Enpä tässä enää ala märehtimään mässäilyjäni - tehty, mitä tehty. Koko kuukausi on mennyt miten sattuu syömisten suhteen. Joukossa on kunnon mättöpäiviä, päiviä, kun olen syönyt terveellisesti, mutta milloin sattuu ja päiviä, kun olen huomaamattani jättänyt ruokailuja väliin. Kaiken kaikkiaan päin peetä :(. 

Tällä viikolla olen miettinyt laihdutustavoiteaikatauluani uudelleen ja sen seurauksena saanut uutta tsemppiä. Nyt ei ole enää varaa pelleillä, jos tavoittelen vuodenvaihteessa -20 kiloa kahdessa vuodessa - tavoitettani. Pari kuukautta nyt siis kovalla tsempillä. Huominen alkaakin aikaisella salitreenillä ennen töitä :).

lauantai 27. lokakuuta 2012

Aurinkoista "talviaamua"

Aurinko paistaa ja mieli korkealla. Puuroannos edessä ja kohta valmiina urheilemaan. 

Eilisellä lenkillä kuvattua

Olen jo muutaman viikon tehnyt neljän salikerran lisäksi ylimääräisen salivisiitin lauantaisin. Jäin ensimmäisellä kerralla koukkuun sellaiseen settiin kuin spinning, keskivartalojumppa ja venyttely. Ensin kunnon syke pyörällä, sitten salista poikkeavaa treeniä, todella tarpeellinen venyttely, saunaan ja hyvillä mielin viikonlopun viettoon :).

Toivottavasti sielläkin on viikonloppu alkamassa aurinkoisin ajatuksin  - viimeistään sitten on, jos aloitat päivän liikkumalla!

Ps. Eilen juoksin ensimmäistä kertaa pitkiin pitkiin aikoihin: 15 minuuttia juoksumatolla ja tuntui niin kevyeltä ;). Ehkä jo ensi kesänä kunnon juoksulenkit ovat osa treenniohjelmaani.

torstai 25. lokakuuta 2012

Jälkipyykkiä

Eli vielä muutama sana työreissusta. Aluksi se pieni ja ainut kehumisen paikka: ensimmäisenä aamuna kävin tunnin kävelylenkillä :). Alla on kuva lenkkireitiltä -ihanaa aamumaisemaa <3. Jos asuisin moisten puistojen vieressä, kävisin aamulenkillä joka päivä ;).


Aamut sujuivat terveellisesti, kun tarjolla oli muutakin kuin perinteistä Eurooppalaista hotelliaamupalaa.





Siihen se kehuminen sitten jääkin. Parina ekana päivänä söin skarpisti, mutta silloinkin laskiessani kaloreita päiväkalorit ylittivät reilusti 2000 kaloria. Siitä kauhistuneena lopetin laskemisen, ja muutenkin iski epätoivo.




Ja lopulta mopo karkasi käsistä :(. Suurimpana syynä näin jälkikäteen analysoituna oli väsymys sekä alun ruuan nirsoilu (kun se ei ollut oman ruokaohjelman mukaista), mikä johti sitten hirveään nälkään ja siihen ratkaisevaan ensimmäiseen ratkeamiseen.

  
Että semmoinen reissu....

keskiviikko 24. lokakuuta 2012

Hermo menee!!!!!!!

Voi hel...sentään!! Ei vaan luonnistu tämä toisenlaisen koneen kanssa toimiminen :(. Aina kun ajattelen, että nyt istun ja kirjoitan, tulee jossain vaiheessa seinä vastaan. 

Tänään opettelin siirtämään koneelle kuvat puhelimesta bluetoothin kautta ja nyt huomaan, että en sitten saakkaan vietyä kuvia kuvankäsittelyohjelmaan. Ehkä huomenna saan taas joltakulta opastusta tähän ongelmaan. 

Aivan pinna kireellä jo koko pelleilyyn!! Nyt olen nimittäin huomannut, että tarvitsen tätä blogia, jotta mieli pysyy oikeissa asioissa ;). Kun ette ole "kontrolloimassa", tuntuu, että pikku lipsumiset käy niin helposti. Näin sitä vaan addiktoituu blogiinkin.


maanantai 22. lokakuuta 2012

14. ja 15. punnitus

Viime viikon punnitusteksti jäikin tekemättä. Paino on nyt kuitenkin täysin sama, joten saankin kuitattua pari viikkoa yhdellä kertaa ;). 


61,1 kg (+0,4 kg)   BMI 23,3 (+-0,2)

Siinä mielessä olen tyytyväinen, että tämän kahden viikon onnettoman rypemisen jälkeen paino ei ole tuon enempää! Nyt olen kuitenkin alkuperäisestä tavoitteesta jo kahden kilon päässä :(. Tavoitteissa olin kyllä huomioinut lihaskasvun, mutta en näitä repsahduksia. Tätä tämä elämä kuitenkin nyt on. Päätin vetää nyt tiukalla linjalla vuodenvaihteeseen - "bilelupa" on vain pikkujouluihin ja joulupöytään.

Liikunnallista ja muutenkin tervehenkistä viikkoa kaikille :)

lauantai 20. lokakuuta 2012

Hullut päivät


Vihdoin uusi kone alkaa olemaan siinä kunnossa, että sillä voi jo työskennelläkin. 


No mutta..nyt pikku hiljaa paluu blogiarkeen :). Olen kyllä jo kaivannutkin tätä. Tuntuu, että pysyy paremmin oikeilla urillakin, kun tänne kirjoittelee säännöllisesti kuulumisia. Työreissusta kerron vielä myöhemmin, mutta voin sanoa, että kyllähän se mopo karkasi käsistä ja vielä tänä päivänäkin, noin viikko paluuni jälkeen, menen ihan sekalaisilla ruuilla ja herkutteluilla. Kuva edustaa siis hyvinkin tätä viikkoa :(. Viime viikonloppuna meni lähes boxillinen Hullujen päivien suukkoja - piru vie!!!! Siis 23 kappaletta (hullut päivät todellakin!!) - kaksi viimeistä heitin vatsa kipeänä roskiin. Ainoaa positiivista tällä hetkellä on se, että edes treeneistä olen pitänyt kiinni.

torstai 18. lokakuuta 2012

Täällä ollaan

Suht pitkän hiljaiselon jälkeen olen taas vihdoin linjoilla....edes pikaisesti. Nyt tuntuu tekniset ongelmat vaivaavan niin, että kunnon bloggailu ei onnistu :(.

Vanha koneeni on jumittanut jo pitemmän aikaa, mutta nyt sillä työskentely on jo ihan mahdotonta. Tänään hain kaupasta uuden ihanan ompun, mutta sitä täytyy vielä "tuunata", jotta saan siirrettyä vanhan koneen tiedostot sille. Kunhan saan, toivon mukaan jo huomenissa, uuden koneen kunnolla käyttööni, toivon, että muutkin ongelmat kaikkoavat: nyt en nimittäin saa liitettyä ainuttakaan kuvaa teksteihini :(.

Kirjoitan enemmän, kun tekniikka ei kiristä hermojani. Painopäivityksen sain laitettua aiemmin viikolla, joten en ole luovuttanut, vaikka olenkin ollut hiljaa ;).

torstai 11. lokakuuta 2012

Ruokavarastoni

Tällä kertaa pääsette kurkistamaan jääkaappipakastimeeni. Aika yksitoikkoinen sisältö, mutta näillä pärjään ja saan vielä maistuvaa ruokaakin :).

maanantai 8. lokakuuta 2012

Spirulina


Olen jo hetken sekoitellut aamupaloihini myrkynvihreää spirulinajauhetta. Spirulina on levätuote ja erityisen hyvä proteiinilähde. Kyse on eräänlaisesta "superfoodista", jolla tuntuu olevan vaikka mitä superominaisuuksia, joista löytyy tarkempaa tietoa muun muassa täältä: http://www.superfoodit.com/spirulina.htm . Mielenkiintoinen on muun muassa sellainen historiallinen tieto, että runsaan proteiinipitoisuutensa takia spirulinaa mietittiin jopa kehitysmaiden nälänhädän ratkaisukeinoksi!

Vähän normaalia suurempana.
  
Itse käytän nyt jauhetta ja otan sitä noin teelusikallisen päivässä. Käyttö suositellaan aloitettavan normaalia pienemmin annoksin, koska aluksi voi tulla sivuvaikutuksia. Jauheen sekoitan smoothien tai puuron joukkoon. Näin esteettiseltä ja herkulliselta aamiaiseni nykyään näyttää ;):

Tähän smoothieen lipsahti yli ruokalusikallinen jauhetta ja ei kyllä näyttänyt/maistunut yhtään mansikkasmoothielta ;)

Makua kuvaillaan ruokaisaksi, mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan. En voi sanoa, että maku olisi mitenkään hyvä, mutta kunnolla sekoitettuna se ei myöskään "pilaa" ruokaa.

perjantai 5. lokakuuta 2012

Haastetta

Seuraava viikko tulee olemaan TODELLA haastava. Tänään lähden nimittäin työreissulle ulkomaille. Olen hermoillut matkan ruokailuja jo parisen viikkoa. Harmittaa, kun taas rytmiin päästyäni, tulee reissu sekoittamaan hommaa.

Ruokapaikkoihin ja aikatauluihin ei minulla ole mahdollisuutta vaikuttaa, joten ohjelman mukaan on mentävä. Liikoja vapaa-aikojakaan ei tule olemaan. Sain tietää jo ennalta menut, ja tarjoilu on kyllä aika kaukana ruokavaliostani :(. Hotellista kyselin kuntosalia, mutta sitä ei tietystikään ole. Koetan kuitenkin olla stressaamatta ja nauttia tarjolla olevista ruoista sekä liikkua mahdollisimman paljon kävellen. Tavoite on, että en sorru jälkiruokiin enkä muihin herkkuihin, silloinhan voin hyvillä mielin syödä ateriat. 

61 g, 184 kcal, hiilarit 15 g, proteiini 25 g, rasvaa 3 g.

Onneksi mukana on samanlaista elämäntapamuutosta tekevä työkaverini, joten henkistä tukea on tarjolla. Yhdessä hankimme läjän proteiinipatukoita hätävaraksi. Eilen löysinkin aivan ihanan makuisen patukan, Leaderin Protein so lo-carb. Olen jo vähän kyllästynyt Fastin Profx-patukoihin. Näissä Leaderin patukoissa oli hitusen vähemmän proteiinia, mutta muuten arvot olivat oikein hyviä. Tarjolla oli vaikka mitä makuja, mutta otimme sellaisia, joissa hiilareita on maksimissaan 20 grammaa. Täytyy nyt kuitenkin varoa, ettei mene turhaksi herkutteluksi ;).

Laitan ajastimella muutaman päivityksen, joten tämän blogi on aktiivinen, vaikka itse olenkin muualla ;). Koska maanantain punnitus jää välistä, ajattelin ottaa painon ennen ja jälkeen matkan - jos se vaikka vähentäisi repsahdusvaaraa ;)


Nämä kilot lähtevät lennolle.

keskiviikko 3. lokakuuta 2012

Viikko 11

 Liikunnat   

Viime viikon liikuntamäärät olivat tavoitteiden mukaisia, mutta alkuviikon syömiskaaoksen keskellä ei oikein ollut liikuntafiiliksiä: hermo oli kireällä, treeni ei maistunut ja teho kärsi. Kaikista vaikeuksista huolimatta kuitenkin pakotin itseni liikkeelle, ja loppuviikosta treenikin jo maistui. Sunnuntain spinningin painoin jo ihan huippufiiliksissä.




 Ruokailut 

Syömisiini viittasinkin jo aiemmassa Roller coaster -postauksessani, eli ei mennyt ihan putkeen viime viikko. Varmaan moni asia aiheutti ylilyönnin, mutta iso vaikutus lienee tämän viikon "naistenvaivoilla". Kaikkineen näyttää taas siltä, että ehkä minun sittenkin pitää vain merkkailla syömiset ylös, jotta lipsumista ei niin helposti pääsisi tapahtumaan. Vettä sain juotua ihan mukavasti.

  SYNNINTUNNUSTUKSET                                                                                                                                       

  • Popcornia, sipsiä, karkkia, jätskiä, realia margariinikerroksella, lightjuomia...LIIKAA!
 

maanantai 1. lokakuuta 2012

13. punnitus

Pelkäämiini lukemiin en itseäni saanut viime viikolla onneksi lihotettua, mutta ei tuo paino nyt laskenutkaan, ja turvotus on ollut todella järkyttävää :(.

60,7 kg (+0,2 kg)   BMI 23,1 (+-0)

Viime aikoina ns. naistenpäiväni ovat olleet sen verran epäsäännölliset, että vasta nyt tajusin kummankin suuren repsahdukseni tapahtuneen juuri niitä edeltävällä viikolla. Asiat liittyvät varmastikin toisiinsa. Nyt pitäisi siis saada nuo hormonimuutokset hallintaan :(.

Jotenkin vaan sitä itsensä kanssa eläessä ei muka huomaa kropassaan muutoksia. Tai sitten se johtuu siitä, että salilla vertailen läskejäni toisten treenattuihin lihaksiin ;). Inspiraationa laitan vertailuksi uusimmat kuvani ja kauheimmat vanhat kuvani. Kauheasti taas kroppakuvia, mutta jotenkin vaan on pakko tutkiskella niitä, jotta itsekin huomaan eron. Nyt alkuun haluan muutenkin laittaa tiuhaan kuvia, jotta joku ehkä saisi tsemppiä ja selvyyttä, millaisiin tuloksiin missäkin ajassa voi päästä. Myöhemmin ajattelin vähän deletoidakin kuvia, koska varmaan tuo pari kuukautta on sitten jatkossa parempi vertailuväli. 
 
2010                 2012

Olen tuon kaiken saanut yksin aikaiseksi, joten loppurutistuksen pitäisi olla ihan leikkiä, eikö? Yritän tässä siis vaan vakuutella itselleni, että vaikka tuloksia ei tunnu oikein syntyvän, olen oikeasti saavuttanut jo jotain. Ja jos saavutan tämän hetken tavoitteet aikataulussaan, voin uutenavuotena todeta olevani 20 kiloa kevyempi kuin kaksi vuotta sitten - sepä se vasta olisikin jotain! :)

Ps. Jos vastaan teidän kommentteihin, joudun tekemään sen normaalin kommentoinnin kautta, ja siitä ei tule erikseen ilmoitusta. En tiedä, miksi en saa enää vastattua muuten :(.